Hadis mengenai : ISLAM – IMAN – IHSAN:
عن عمر (رضي الله عنه) أيضاً قال: بينما نحن جلوس عند رسول الله (صلى الله عليه وسلم) ذات يوم إذ طلع علينا رجل شديد بياض الثياب، شديد سواد الشعر، لا يرى عليه أثر السفر، ولا يعرفه منا أحد، حتى جلس إلى النبي (صلى الله عليه وسلم) ، فأسند ركبتيه إلى ركبتيه، ووضع كفيه على فخذيه، وقال: يا محمّد أخبرني عن الإسلام؟! فقال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) : “الإسلام أن تشهد أن لا إله إلا الله، وأن محمداً رسول الله، وتقيم الصلاة، وتؤتي الزكاة، وتصوم رمضان، وتحج البيت إن استطعت إليه سبيلاً”، قال: صدقت. فعجبنا له يسأله ويصدّقه، قال: فأخبرني عن الإيمان؟ قال: “أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر وتؤمن بالقدر خيره وشره”، قال: صدقت. قال: فأخبرني عن الإحسان؟ قال: “أن تعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك”. قال: فأخبرني عن الساعة؟ قال: “ما المسؤول عنها بأعلم من السائل”، قال: فأخبرني عن أماراتها؟ قال: “أن تلد الأمة ربتها، وأن ترى الحفاة العراة العالة رعاء الشاء يتطاولون في البنيان”، ثم انطلق. فلبثت ملياً، ثم قال: “ياعمر أ تدري من السائل؟” قلت: الله ورسوله أعلم، قال: “فإنه جبريل أتاكم يعلّمكم دينكم”. رواه مسلم)
Maksudnya:
Daripada Saiyidina ‘Umar Radhiallahu ‘anhu beliau berkata: Ketika kami sedang duduk di sisi Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam pada suatu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam, yang tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak seorang pun di kalangan kami yang mengenalinya. Lalu dia duduk menghampiri Nabi Sallallahu’alaihiwasallam, lalu disandarkan kedua-dua lututnya ke lutut Baginda dan meletakkan dua tapak tangannya atas dua paha Baginda seraya berkata:
Wahai Muhammad! Terangkan kepadaku tentang Islam.
Lalu Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda: Islam itu bahawa engkau naik saksi bahawa tiada Ilah melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya.
Lelaki tersebut berkata: Benarlah engkau.
Maka kamipun merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dia pula yang membenarkannya.
Dia bertanya: Terangkan kepadaku tentang Iman.
Baginda bersabda: (Iman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada Allah, para Malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, para Rasul-Nya, Hari Kiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk.
Lelaki itu berkata: Benarlah engkau.
Dia berkata lagi: Terangkanlah kepadaku tentang Ihsan.
Baginda bersabda: Ihsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia melihatmu.
Lelaki itu bertanya lagi: Terangkan kepadaku tentang Kiamat.
Baginda bersabda: Orang yang ditanya tentang Kiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya.
Lelaki itu berkata: Maka terangkanlah kepadaku tentang tanda-tandanya.
Baginda bersabda: (Antara tanda-tandanya ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kambing berlumba-lumba membina bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya). Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku terdiam sebentar.
Baginda bersabda: (Antara tanda-tandanya ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kambing berlumba-lumba membina bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya). Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku terdiam sebentar.
Kemudian Baginda bertanya: Wahai ‘Umar!
Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu?
Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu?
Aku berkata: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui.
Baginda bersabda: Sesungguhnya dia adalah Malaikat Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajar kamu tentang agama kamu.
(Hadis riwayat al-Imam Muslim, al-Tirmizi, al-Nasa’i, Abu Dawud Ibn Majah dan Ahmad, musnad ).
1. Cara mendapatkan islam yang sempurna
selain mengerjakan rukun islam dan amal shalih lainnya, untuk mendpatkan hakikat islam = kita harus buat dakwah:
Dakwah Ada Tiga Cara ,cara yang pertama ialah dengan Lidah kita ,yang kedua dengan Hal kita prilaku kita yang bisa dijadikan orang lain contoh , yang ketiga dengan Hati ,ini adalah selemah-lemah iman.
Dakwah Ada Tiga Cara ,cara yang pertama ialah dengan Lidah kita ,yang kedua dengan Hal kita prilaku kita yang bisa dijadikan orang lain contoh , yang ketiga dengan Hati ,ini adalah selemah-lemah iman.
Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru/mengajak kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: “Sesungguhnya aku termasuk orang-orang Islam (yang menyerah diri)“
tafsir: menurut ulama, seorang akan boleh mendapatkan hakikat islam / mengatakan saya orang islam (islam yang benar /sempurna) setelah ia melakukan salah satu tiga cara dakwah di atas ,untuk manusia menyeru kepada agama Allah dan beramal shalih.
sedangkan ucapan terburuk:
“Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan percakapan kosong untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa ilmu dan menjadikannya olok-olokkan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan.” (Luqman, 31 : 6 )
2. Cara mendapatkan Iman yang sempurna:
selain mengerjakan rukun iman dan amal shalih lainnya, untuk mendapatkan hakikat iman = kita harus buat dakwah:
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk seluruh manusia,menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik. (QS Ali imran 110).
khusus dalam ayat ini , lafadz “BER-IMAN” setelah lafadz “menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar”, menurut ulama: ini maksudnya : ” kesempurnaan iman didapat dengan jihad (amr ma’ruf nahi mungkar”
Catatan: kalimat dilahirkan khusus (ulama ulamilin ) syarat dakwah billisan
Catatan: kalimat dilahirkan khusus (ulama ulamilin ) syarat dakwah billisan
sebagai mana dalam hadis:
عَنْ أَبِي سَعِيْد الْخُدْرِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلإِيْمَانِ
[رواه مسلم]
Terjemah hadith / ترجمة الحديث :
Dari Abu Sa’id Al Khudri radiallahuanhu berkata : Saya mendengar Rasulullah shallallahu`alaihi wa sallam bersabda: “Siapa yang melihat kemungkaran maka rubahlah dengan tangannya, jika tidak mampu maka rubahlah dengan lisannya, jika tidak mampu maka (tolaklah) dengan hatinya dan hal tersebut adalah selemah-lemahnya iman.”(Riwayat Muslim)
Iman yang sempurna tanpa SYIRIK didapat dengan dakwah:
Katakanlah: “Inilah jalan (agama) ku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata , Jalanku dan orang-orang yang mengikutiku , Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik”. (QS Yusuf 108)
3. Mendapatkan ihsan yang sempurna
selain berdzikir dan beramal shalih, untuk mendapat hakikat ihsan, maka kita harus berdakwah=dengan lidah=dengan hal=dengan Hati.menyeru kepada islam dengan mengamal kan ilmu sungguh-sungguh dan istikomah
Dan orang-orang yang berjihad/untuk (mencari keridhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang IHSAN/berbuat baik.
DALAM AYAT ini : berjuang /mendakwahkan agama Allah lebih dahulu setelah janji Allah “Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang IHSAN/berbuat baik.”
dengan ayat ini dapat di tafsirkan pula : dengan berjuang /mendakwahkan agama Allah akan menjadi mukhsin ( orang yang ihsan)
dengan tetap menjaga dzikir, amal shalih dan terus berdakwah insya Allah, akan mendapat hakikat ihsan:
فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
Maksudnya:
“Maka besarlah kecelakaan (azab siksa) bagi mereka yang keras hatinya untuk berzikrullah. Mereka itu adalah dalam kesesatan yang nyata.”
(Surah al – Zumar, ayat: 22)
kisah dakwah waliyullah mencapai derajat makrifat:
kisah waliyullah syaikh abdul qadir jailani , berdakwah meninggalkan kampung halaman selama 25 tahun sperti nabi isa (manaqib syaikh abdul qaidr jailanai)
kisah imam ghazali meninggal kan kampung halaman untuk berdakwah selama 13 tahun seperti nabi ibrahim
kisah waliyullah syaikh mu’inuddin khisti , dakwah meninggalkan kampungnya (iraq) berjalan kaki sampai india, dan mengislamlan lebih 6 juta orang di india (pengazaz thareqat khistyah)
sumber : http://salafytobat.wordpress.com/
sumber : http://salafytobat.wordpress.com/
Tidak ada komentar:
Posting Komentar